Діяльнісний підхід у Новій українській школі

У рамках реформи освіти, Нова українська школа (НУШ) впроваджує інноваційний підхід до навчання, який кардинально змінює традиційну модель. Йдеться про діяльнісний підхід, що передбачає навчання через гру, практичну діяльність і командну взаємодію. Такий формат не лише розвиває логіку та креативність учнів, а й формує ті навички, які будуть затребувані в реальному житті: критичне мислення, комунікація, здатність до самостійного пошуку рішень.

Основою цієї концепції став Державний стандарт початкової освіти, який підтримала The LEGO Foundation в Україні, впроваджуючи діяльнісне навчання на різних рівнях – від дитсадків до вишів.

Як працює навчання через гру в НУШ

Батьки нерідко хвилюються: чи достатньо знань отримують діти, якщо на уроці вони граються з LEGO? Насправді, діяльнісний підхід – це не просто гра, а структурована освітня методика, яка готує дитину до життя в сучасному світі. В основі – гнучкість, індивідуальний підхід та розвиток мотивації.

Навчання відбувається за схемою:

  • постановка відкритого завдання;
  • обговорення в команді;
  • самостійний пошук рішень;
  • аналіз і рефлексія результатів.

Переваги діяльнісного підходу: думки експертів та вчителів

За словами Оксани Роми, керівниці The LEGO Foundation в Україні, навчання через діяльність – це шлях до формування ключових компетентностей, які цінуються на ринку праці. Це перехід від моделі «пояснив – перевірив» до «досліджуй – помиляйся – аналізуй – відкривай».

Вчителька Тетяна Литвинова з НВК №157 м. Києва ділиться практичним досвідом: «Коли діти розв’язують задачі через гру, вони навчаються не тому, що “так треба”, а тому що “це цікаво і корисно”. Учень, який помиляється під час гри, має шанс на реальний досвід, що запам’ятовується краще за абстрактну теорію».

Як застосовувати діяльнісний підхід на практиці

Приклади ігрового навчання в початковій школі

  1. Картки зі складами – учні шукають пари для створення слів.
  2. Конструктор LEGO – створення букв, візерунків або композицій на тему.
  3. Проєкти – наприклад, «Друкарня», де кожна дитина бере на себе конкретну роль (дизайнер, автор, редактор).

Як допомогти дитині адаптуватися до школи через гру

Особливо важливим є перехід від ігрової діяльності до навчальної у 1 класі. Гра знижує рівень стресу, створює безпечне освітнє середовище та формує командний дух.

Важливо не плутати гру для відпочинку з навчальною діяльністю, яка має освітню мету та дає конкретні результати: розвиток пам’яті, уваги, мислення, дрібної моторики та мовлення.

Чому варто довіряти діяльнісному підходу

  • Результати досліджень та практика Фінляндії доводять, що гра – це ключ до ефективного навчання.
  • Учні краще адаптуються, швидше вчаться читати, рахувати та працювати в команді.
  • Діти зберігають інтерес до навчання, не втрачаючи при цьому своєї природної активності й радості від пізнання.

Навчання через гру – не мода, а необхідність сучасної освіти. Діяльнісний підхід у Новій українській школі дає учням можливість не тільки отримувати знання, а й розвивати ключові навички, необхідні для життя у XXI столітті.

Скай - Освіта